TUOTTEET

Mitä tarkoittaa luomu?

Luomu on suomen kieleen vakiintunut lyhenne luonnonmukaisesta maa- ja
elintarviketaloudesta ja se tarkoittaa luonnonmukaista,
ympäristöystävällistä ja eettisesti korkeatasoista ruoan tuotantotapaa. Luomu yhdistää ympäristön kannalta parhaat tuotantotavat, korkeat
vaatimukset eläinten hyvinvoinnille sekä kuluttajien toiveet korkealaatuisista ja luonnollisista tuotteista.

Luomuehdot on määritelty EU:n luomuasetuksessa ja jokainen luomutila, luomuelintarvikkeita valmistava yritys, maahantuoja ja merkittävää luomun irtomyyntiä tekevä kauppa tarkastetaan vuosittain.

Ovatko kaikki tuotteenne luomua?

Eivät, vaikkakin kasvatamme luomutuotteiden osuutta aina kun mahdollista. Osa lisäravinteista ja superfoodeista on sellaisia, jotka eivät voi koskaan saada luomumerkintää johtuen raaka-aineiden luonnollisista kasvuympäristöistä. Tällöinkin tuotteet ovat kuitenkin niin luonnonmukaisia kuin mahdollista.

Luomutuotantoa valvotaan tarkasti niin maailmalla, kuin meillä täällä Suomessa. Meillä on ajantasaiset luomusertifikaatit kaikista verkkokaupassamme myynnissä olevista luomutuotteista.

Mistä tuotteenne tulevat?

Tuotteemme tulevat EU-maissa sijaitsevilta tavarantoimittajilta ja valmistajilta. Kaikilla luomutuotteilla on EU:n luomutuotannon sertifiointi.

Voiko tuontiluomuun luottaa?

Kyllä, sekä kotimaiseen että ulkomaiseen luomuun voi luottaa. Luomu on tarkasti valvottua kaikissa EU:n jäsenmaissa. Eri EU-mailla on omat käytäntönsä siihen, miten valvonta on järjestetty, mutta säännöt ovat samat.

Suomessa kaikki virallista luomumerkkiä käyttävät luomuviljelijät, luomutuotteiden valmistajat, luomutuotteiden maahantuojat ja merkittävää
luomutuotteiden irtomyyntiä tekevät ruokakaupat kuuluvat luomuvalvontaan ja ovat siten sitoutuneita noudattamaan EU:n yhteisiä luomusäädöksiä.
Luomuvalvontaan kuuluvat toimijat tarkastetaan vähintään kerran vuodessa.
Valvontakäynneillä varmistetaan, että luomusäädöksiä on noudatettu. Vain tarkastuksen läpäisseet toimijat voivat myydä tuotteitaan luomuna ja käyttää luomumerkkiä.

Myös EU:n ulkopuolelta tuotavien luomutuotteiden on täytettävä samat vaatimukset kuin EU:ssa tuotettujen tuotteiden.

Mitkä lisäaineet ovat luomussa sallittuja?

Katso lisätietoa Ruokaviraston sivuilta: Ruokaviraston virallinen listaus

Luomuelintarvikkeissa ei saa käyttää keinotekoisia makeutusaineita, kuten
aspartaamia tai asesulfaami K:ta eikä keinotekoisia väriaineita.

Miten luomutuotteet makeutetaan?

Luomuelintarvikkeiden makeus tulee aidoista raaka-aineista
kuten hedelmistä, luomusokerista, hunajasta tai esimerkiksi agavesiirapista.
Luomutuotteet eivät sisällä lainkaan keinotekoisia makeutusaineita. Luomuelintarvikkeissa ei saa käyttää keinotekoisia makeutusaineita, kuten
aspartaamia tai asesulfaami K:ta eikä keinotekoisia väriaineita.

Voiko luomutuotteissa olla E-koodeja?

Kaikkiin elintarvikkeisiin voidaan lisätä erilaisia lisäaineita säilyvyyden,
halutun rakenteen, maun tai ulkonäön vuoksi. On kuitenkin tärkeää huomioida, että luomuelintarvikkeissa sallittujen lisäaineiden lista on lyhyt – luomussa sallittuja lisäaineita on vain noin 10 % tavanomaisissa elintarvikkeissa sallituista lisäaineista.

Luomuelintarvikkeissa ei saa käyttää keinotekoisia makeutusaineita, kuten
aspartaamia tai asesulfaami K:ta eikä keinotekoisia väriaineita.

Luomuelintarvikkeiden valmistuksessa sallituista noin 50 lisäaineesta suurin osa on luontaisia. Sallittujen lisäaineiden määrä luomuelintarvikkeissa on
muutenkin rajoitettu vain välttämättömiin aineisiin ja esimerkiksi aromiaineista on sallittu ainoastaan luontaiset aromiaineet. Monien sallittujenkin lisäaineiden käyttö on hyvin rajattua, kuten käyttö vaikkapa vain tietyn juustotyypin kuoressa.

Voiko tuotteita käyttää, jos parasta ennen -päiväys on mennyt?

Parasta ennen -merkintä tarkoittaa tuotteen
vähimmäissäilyvyysaikaa. Parasta ennen -merkintää ei käytetä helposti pilaantuvissa tuotteissa ja esimerkiksi kuivatuotteet, kuten hiutaleet
ja puurot, säilyvät oikein säilytettyinä syömäkelpoisina jopa kuukausia parasta ennen -päiväyksen ylittymisen jälkeen. Myös lisäravinteet ovat oikein säilytettyinä käyttökelpoisia vielä jonkin aikaa parasta ennen -päivämäärän jälkeenkin. Sellaiset lisäravinteet, joiden teho heikkenee nopeasti, poistuvat Outletin kautta pian päivämäärän umpeuduttua.

Syötävän tuotteen käyttökelpoisuuden voi arvioida aistinvaraisesti parasta ennen -päivämäärän umpeuduttua.

Emme myy tuotteita, joissa on viimeinen käyttöpäivämäärä. Tämä merkintä on tyypillisesti helposti pilaantuvissa eläinperäisissä tuotteissa.

Tilaus ja toimitus

Milloin tilaukseni on noudettavissa?

Toimitusaikamme on 1-3 arkipäivää. Mikäli tilaus sisältää keskusvarastotuotteita, on toimitusaika 5-7 arkipäivää, sillä keskusvarastotuotteemme saapuvat Keski-Euroopan varastoltamme.

Käsittelemme tilaukset saapumisjärjestyksessä, tavallisesti yhden arkipäivän kuluessa.

Paljonko postikulut ovat?

Näet tilauksesi toimituskulut kassalla ennen tilauksen hyväksymistä.

Toimitus Suomeen:

  • Postin Pakettiautomaatti tai nouto valitsemastasi pakettiautomaattipisteestä 3,90 € sis ALV 25,5 % ja yli 80 € tilaukset rahtivapaasti.
  • Kotiinkuljetuksen hinta on 9,90 €.

Toimitukset muihin maihin:

Baltia (Viro, Latvia, Liettua)

  • Vakiotoimitus 4,90 €
  • Ilmainen toimitus yli 100 € tilauksiin

Ruotsi

  • Vakiotoimitus 5,90 €
  • Ilmainen toimitus yli 100 € tilauksiin

Alankomaat, Saksa, Belgia, Tanska

  • Vakiotoimitus 8,90 €
  • Ilmainen toimitus yli 120 € tilauksiin

Voinko valita kotiinkuljetuksen?

Kyllä voit. Voit valita sen toimitustavaksi kiinteään hintaan 9,90 €. Huomioi, että kotiinkuljetus koskee vain tilauksia Suomeen.

Mistä tuotteet toimitetaan?

Tuotteet toimitetaan asiakkaille aina omalta Tampereen varastoltamme riippumatta siitä, sijaitseeko tuote omalla paikallisvarastollamme vai keskusvarastollamme Keski-Euroopassa.

Meillä on kattava valikoima keskusvarastotuotteita Keski-Euroopan varastollamme. Nämäkin tuotteet kulkevat Tampereen toimipisteemme kautta ja tarkistamme ne ennen asiakkaalle postitusta. Suomalaisena maahantuojana vastaamme tuotteiden laadusta toimitettuamme ne asiakkaille.

Missä keskusvarastonne sijaitsee?

Käytämme isoa Keski-Eurooppalaista tukkuria, joka sijaitsee EU-alueella. Näin ollen varastointia ja tuotteiden käsittelyä koskee EU-lainsäädäntö ja -valvonta. Tuotteiden varastointi ja käsittely tapahtuu aina valvotuissa olosuhteissa.

Jos tilaan keskusvarastotuotteen, asioinko ulkomaisen toimijan kanssa?

Et koskaan. Olemme 100% suomalainen perheyritys ja sinulle toimitus saapuu aina Tampereen toimipisteeltämme huolimatta siitä missä tuotteen varastopaikka sijaitsee.

Vastaamme maahantuojana toimituksesta ja kokonaisvaltaisesta asiakaspalvelusta.

Toimitatteko tuotteita muihin maihin?

Kyllä! Verkkokaupastamme voi tällä hetkellä tehdä tilauksen myös Saksaan, Ruotsiin, Baltian maihin (Viro, Latvia, Liettua), Alankomaihin, Belgiaan ja Tanskaan.

Voinko noutaa tilaukseni Tampereelta varastoltanne?

Olisi ihanaa myös tavata asiakkaitamme ja tarjota nouto vaihtoehtona, mutta valitettavasti meillä ei tällä hetkellä ole mahdollisuutta tilausten luovuttamiseen suoraan toimitiloistamme.

Asiakaspalvelu

Kuinka tavoitan teidät?

Tavoitat meidät parhaiten sähköpostilla asiakaspalvelu@bio365.fi

Olen vaikuttaja. Voimmeko tehdä yhteistyötä?

Ehdottomasti! Kuulemme mielellämme ideoita ja ehdotuksia. Halutessasi voit rekisteröityä affiliate-ohjelmaan yhteistyökumppanimme Daisyconin kanssa. Lue lisää täältä.

Onko teillä kanta-asiakasohjelmaa?

Meillä on käytössä palkinto-ohjelma, jossa keräät pisteitä. Pisteillä voit lunastaa itselleni euromääräisiä tai prosentuaalisia alennuksia tilauksiisi.

Palkinto-ohjelmaan voit rekisteröityä sivumme vasemmasta alareunasta "Palkinto-ohjelma" -kohdasta.

Tukkuasiakkaat

Haluaisin myydä tuotteitanne omassa kaupassani. Onnistuuko se?

Olemme useiden edustamiemme tuotemerkkien maahantuoja. Mikäli olet kiinnostunut myymään laadukkaita hyvinvointituotteita tai herkkuja myös omassa kivijalka- tai verkkokaupassasi, ota meihin yhteyttä: asiakaspalvelu@bio365.fi