Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Mikäli et kuitenkaan löydä vastausta kysymykseesi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme: asiakaspalvelu@bio365.fi

TUOTTEET

Mitä tarkoittaa luomu?

Luomu on suomen kieleen vakiintunut lyhenne luonnonmukaisesta maa- ja
elintarviketaloudesta ja se tarkoittaa luonnonmukaista,
ympäristöystävällistä ja eettisesti korkeatasoista ruoan tuotantotapaa. Luomu yhdistää ympäristön kannalta parhaat tuotantotavat, korkeat
vaatimukset eläinten hyvinvoinnille sekä kuluttajien toiveet korkealaatuisista ja luonnollisista tuotteista.

Luomuehdot on määritelty EU:n luomuasetuksessa ja jokainen luomutila, luomuelintarvikkeita valmistava yritys, maahantuoja ja merkittävää luomun irtomyyntiä tekevä kauppa tarkastetaan vuosittain.

Ovatko kaikki tuotteenne luomua?

Pääsääntöisesti. Osa lisäravinteista ja superfoodeista on sellaisia, jotka eivät voi saada luomumerkintää johtuen raaka-aineiden luonnollisista kasvuympäristöistä. Tällöinkin tuotteet ovat kuitenkin niin luonnonmukaisia kuin mahdollista.

Luomutuotantoa valvotaan tarkasti niin maailmalla, kuin meillä täällä Suomessa. Meillä on ajantasaiset sertifikaatit kaikista verkkokaupassamme myynnissä olevista tuotteista.

Mistä tuotteenne tulevat?

Tuotteemme tulevat EU-maissa sijaitsevilta tavarantoimittajilta ja valmistajilta. Kaikilla luomutuotteilla on EU:n luomutuotannon sertifiointi.

Voiko tuontiluomuun luottaa?

Kyllä, sekä kotimaiseen että ulkomaiseen luomuun voi luottaa. Luomu on tarkasti valvottua kaikissa EU:n jäsenmaissa. Eri EU-mailla on omat käytäntönsä siihen, miten valvonta on järjestetty, mutta säännöt ovat samat.

Suomessa kaikki virallista luomumerkkiä käyttävät luomuviljelijät, luomutuotteiden valmistajat, luomutuotteiden maahantuojat ja merkittävää
luomutuotteiden irtomyyntiä tekevät ruokakaupat kuuluvat luomuvalvontaan ja ovat siten sitoutuneita noudattamaan EU:n yhteisiä luomusäädöksiä.
Luomuvalvontaan kuuluvat toimijat tarkastetaan vähintään kerran vuodessa.
Valvontakäynneillä varmistetaan, että luomusäädöksiä on noudatettu. Vain tarkastuksen läpäisseet toimijat voivat myydä tuotteitaan luomuna ja käyttää luomumerkkiä.

Myös EU:n ulkopuolelta tuotavien luomutuotteiden on täytettävä samat vaatimukset kuin EU:ssa tuotettujen tuotteiden.

Mitkä lisäaineet ovat luomussa sallittuja?

Katso lisätietoa Ruokaviraston sivuilta: Ruokaviraston virallinen listaus

Luomuelintarvikkeissa ei saa käyttää keinotekoisia makeutusaineita, kuten
aspartaamia tai asesulfaami K:ta eikä keinotekoisia väriaineita.

Miten luomutuotteet makeutetaan?

Luomuelintarvikkeiden makeus tulee aidoista raaka-aineista
kuten hedelmistä, luomusokerista, hunajasta tai esimerkiksi agavesiirapista.
Luomutuotteet eivät sisällä lainkaan keinotekoisia makeutusaineita. Luomuelintarvikkeissa ei saa käyttää keinotekoisia makeutusaineita, kuten
aspartaamia tai asesulfaami K:ta eikä keinotekoisia väriaineita.

Voiko luomutuotteissa olla E-koodeja?

Kaikkiin elintarvikkeisiin voidaan lisätä erilaisia lisäaineita säilyvyyden,
halutun rakenteen, maun tai ulkonäön vuoksi. On kuitenkin tärkeää huomioida, että luomuelintarvikkeissa sallittujen lisäaineiden lista on lyhyt – luomussa sallittuja lisäaineita on vain noin 10 % tavanomaisissa elintarvikkeissa sallituista lisäaineista.

Luomuelintarvikkeissa ei saa käyttää keinotekoisia makeutusaineita, kuten
aspartaamia tai asesulfaami K:ta eikä keinotekoisia väriaineita.

Luomuelintarvikkeiden valmistuksessa sallituista noin 50 lisäaineesta suurin osa on luontaisia. Sallittujen lisäaineiden määrä luomuelintarvikkeissa on
muutenkin rajoitettu vain välttämättömiin aineisiin ja esimerkiksi aromiaineista on sallittu ainoastaan luontaiset aromiaineet. Monien sallittujenkin lisäaineiden käyttö on hyvin rajattua, kuten käyttö vaikkapa vain tietyn juustotyypin kuoressa.

Voiko tuotteita käyttää, jos parasta ennen -päiväys on mennyt?

Parasta ennen -merkintä tarkoittaa tuotteen
vähimmäissäilyvyysaikaa. Parasta ennen -merkintää ei käytetä helposti pilaantuvissa tuotteissa ja esimerkiksi kuivatuotteet, kuten hiutaleet
ja puurot, säilyvät oikein
säilytettyinä syömäkelpoisina jopa kuukausia parasta ennen -päiväyksen ylittymisen jälkeen.

Tuotteen käyttökelpoisuuden voi arvioida aistinvaraisesti parasta ennen -päivämäärän umpeuduttua.

Emme myy tuotteita, joissa on viimeinen käyttöpäivämäärä. Tämä merkintä on tyypillisesti helposti pilaantuvissa eläinperäisissä tuotteissa.

Tilaus ja toimitus

Milloin tilaukseni on noudettavissa?

Toimitusaikamme on 1-3 arkipäivää. Käsittelemme tilaukset saapumisjärjestyksessä, tavallisesti yhden arkipäivän kuluessa. Arkipäivisin klo 14 mennessä saapuneet tilaukset ehtivät Postin käsiteltäviksi saman päivän aikana.

Paljonko postikulut ovat?

Näet tilauksesi toimituskulut kassalla ennen tilauksen hyväksymistä.

Postin Pakettiautomaatti tai nouto valitsemastasi pakettiautomaattipisteestä 4,90 € sis ALV 24 % ja yli 80 € tilaukset rahtivapaasti.

Kotiinkuljetuksen hinta on 9,90€.

Voinko valita kotiinkuljetuksen?

Kyllä voit. Olemme lisänneet kotiinkuljetuksen toimitusvalikoimaamme. Voit valita sen toimitustavaksi kiinteään hintaan 9,90e

Mistä tuotteet toimitetaan?

Toimitamme tuotteet suoraan omalta Tampereen varastoltamme.

Asiakaspalvelu

Kuinka tavoitan teidät?

Tavoitat meidät parhaiten sähköpostilla asiakaspalvelu@bio365.fi

Voit myös soittaa meille arkisin klo 10-16 välillä +358 45 7874 4655. Huom! puhelinyhteydenottoihin vastaamme mahdollisuuksien mukaan. Tavoitat meidät varmimmin sähköpostitse.

Olen vaikuttaja. Voimmeko tehdä yhteistyötä?

Ehdottomasti! Kuulemme mielellämme ideoita ja ehdotuksia. Halutessasi voit rekisteröityä affiliate-ohjelmaan yhteistyökumppanimme Daisyconin kanssa. Lue lisää täältä.

Haluaisin myydä tuotteitanne omassa kaupassani. Onnistuuko se?

Olemme useiden edustamiemme tuotemerkkien maahantuoja. Mikäli olet kiinnostunut myymään laadukkaita hyvinvointituotteita tai herkkuja myös omassa kivijalka- tai verkkokaupassasi, ota meihin yhteyttä.

 

Asiakaspalvelu

asiakaspalvelu@bio365.fi

Bio365 / JM Goods

TAMPERE